Manu Keirse - Stichting Xenia's Wish

Lezing Manu Keirse

Manu Keirse is emeritus hoogleraar verliesverwerking. Van 1999 tot 2003 was hij Kabinetschef van de Minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu. Voorheen werkte hij als klinisch psycholoog in een psychiatrisch ziekenhuis, in de directie van de Universitaire Ziekenhuizen KU Leuven als Directeur Patiëntenbegeleiding, en 10 jaar als algemeen directeur-bestuurder van het Regionaal Ziekenhuis te Leuven. Hij is auteur van verschillende boeken over verlies en verdriet die in het totaal al op op meer dan vijfhonderdduizend exemplaren werden verspreid, en vaak als geschenk zeer worden gewaardeerd door mensen in verdriet.
Datum:
21 februari 2024
Tijd:
20:00-22:00, zaal open om 19:30
Locatie:
Gewijzigd! Nieuwe locatie: Sint-Remigiuskerk, Kerkplein 8, 2387 Baarle-Hertog, België.
Parkeren is mogelijk tot 20.00 bij de Albert Heijn
Prijs:
10,-  Uitverkocht!
Wachtijst:
Dit evenement is uitverkocht. U kunt zich aanmelden voor de wachtlijst door te mailen naar evenementen@stichtingsxeniaswish.nl. Mocht er nog een plaats vrij komen dan nemen wij contact met u op.
Elkaar helpen met verlies en verdriet
Jaarlijks rond de geboortedag van Xenia probeert Stichting Xenia's Wish om een evenement te organiseren. Dit jaar zal emeritus hoogleraar Manu Keirse een interessante lezing houden over omgaan rouw en verdriet.

Je kunt op heel veel momenten in het leven met ernstig verlies worden geconfronteerd, zowel in je eigen leven als in je onmiddellijke omgeving. Denken we maar aan het sterven van een familielid of een collega, een echtscheiding, een ongeneeslijke ziekte, verlies van je werk, leven met iemand met een beperking en verlies door onrecht.  Hoe kun je daarmee omgaan en familie, vrienden en collega’s ondersteunen?

Mensen in verdriet en hun omgeving stellen zich allerlei vragen: Is het normaal dat je je na maanden nog zo verdrietig voelt? Is het nog ooit mogelijk om weer van het leven te genieten? Is het normaal dat je na een jaar nog kunt huilen om de dood van je moeder? Reageert ieder mens op dezelfde manier? Is het juist dat de tijd ‘alle wonden heelt’? Hoe kun je iemand in verdriet helpen en troosten? Hoe kun je een collega, die zijn partner of een kind heeft verloren, tegemoet treden op de eerste dag van zijn werkhervatting? Deze en vele andere vragen worden frequent gesteld door mensen in verdriet en hun omgeving.

Om verlies te overleven moet je rouwarbeid verrichten. Misvattingen over wat adequaat omgaan is met verdriet maken dat velen niet naar mensen in verdriet durven gaan of verkeerd reageren.

Tijdens deze lezing zullen er tips worden aangereikt om zowel mensen in verdriet zelf als hun familie, hun vrienden, hun studie- en werkomgeving te leren wat helpt en niet helpt om te overleven. Meer weten kan je in verdriet helpen om je eigen reacties en gevoelens te verstaan en je beter te handhaven op moeilijke momenten. Als omgeving kun je leren de juiste ondersteuning te bieden en mensen in die cruciale periode van hun leven niet in de steek te laten. Na zijn lezing zal Manu Keirse ingaan op vragen uit de zaal.

Stichting Xenia's Wish
Loveren 10